Bu Blogda Ara

21 Şubat 2013 Perşembe

Otomotiv Sektöründe Son Durum

Ağustos ayında yazdığım “Otomotiv Sektöründe Durgunluk Sinyalleri” başlıklı yazımda, 2012 6.ay itibariyle sektörde işlerin iyi gitmediğini, talep artışının tekrar sağlanabilmesi adına önümüzdeki dönemde Merkez bankası tarafından faiz indirimine gidilmesi gerekliliği üzerine değerlendirmelerde bulunmuştum.


İkinci yarıyılda, Merkez Bankası’nın faizlerde indirime gitmesiyle, bankalar da kredi faizlerini aşağıya çekmiş oldu. Sonuç olarak kredi faizlerdeki indirimler, otomotiv sektöründe işlerin tekrar rayına oturmasında etkili olmaktadır. Aralık verileri de bunu teyit eder niteliktedir.




6 aylık ortalama veriler dikkate alınarak hazırlanan aşağıdaki grafik; 2010’dan itibaren sürekli artış gösteren Sanayi Ciro ve Sipariş endekslerinin 2012 yılında düşüş trendine girdiğini göstermektedir. 





2012 yılı için aylık bazda hazırlanan aşağıdaki grafiğe baktığımızda; ilk 6 ay boyunca artış gösteren Sanayi Ciro ve Sipariş Endeksleri, yaz aylarında oldukça gerilemiş, eylül ayı itibariyle de gelen faiz indirimleriyle birlikte tekrar artış trendine geri dönmüştür.  Faiz indirimlerinin etkisini “Taşıt Kredileri Artış/Azalış Oranı” grafiğinden de teyit etmek mümkün.

2011 yılından beri azalan Taşıt Kredileri hacmi ilk kez 2012 yılının ikinci yarısında artış göstermiştir. Geçen seneki “”Mevduat Faizleri Düştü Sıra Kredilerde” başlıklı yazımda belirtmiş olduğum üzere; yılın ikinci yarısında gelen faiz indirimleri kredi kullanımını arttırmış görünüyor.






Otomotiv sektörü, 2010 yılından itibaren 6 aylık dönemler baz alınarak değerlendirildiğinde;
  • Pazar,  ortalama 14,3 % artış gösterirken, 2012 2.yarıyıl bir önceki döneme göre 27,4% azalmış,
  • Üretim, ortalama 10,9% artış gösterirken, 2012 2.yarıyıl bir önceki döneme göre 10,0% azalmış,
  • İthalat, ortalama 16,8% artış gösterirken, 2012 2.yarıyıl bir önceki döneme göre 31,5% azalmış,
  • İhracat, ortalama 2,6% azalış gösterirken, 2012 2.yarıyıl bir önceki döneme göre 14,5% azalmıştır,
İhracat rakamları 2010 yılının gerisine düşmüş durumdadır.


TÜİK'in aylık yayınladığı, trafiğe kaydı yapılan motorlu kara taşıtı verileri de, tespitlerimizi destekler niteliktedir. 


Otomotiv piyasasındaki son durumu anlayabilmek adına halka açık şirketlerin verilerine bakmakta yarar var. Tofaş, Ford ve Doğuş Oto şirketleri piyasanın hemen hemen  1/3’ünü yansıtmakta olup, aşağıdaki grafikte yer alan şirket cirolarının seyri, piyasanın genel durumunu gözler önüne sermektedir.

(Şirket Ciroları - milyar TL)

Geçen seneye kadar devam etmekte olan talep kaynaklı iyimser havalar, 2012 yılının ilk yarısından itibaren etkisi kaybetmeye başlamıştı. Yılın ikinci yarısında gelen faiz indirimleri, tüketici kredileri faizlerini de bir miktar aşağıya çekti. Şimdilik işler tekrar yoluna girmiş gözüküyor, ancak piyasa hala 2010 yılındaki seviyelerin oldukça altında. 2013 yılında toparlanmanın o kadar da hızlı olmayacağı şimdiden belli, bakalım zaman bize ne gösterecek.




1 yorum:

  1. Herkes araba aldı bir ben araba alamadım. Fakir olmak çok zor ve kötü bir şey. İnsan fakir olunca sadece araba değil istediği pek çok şeyi alamıyor.
    Zengin olmak güzel bir şey. Ama çalış çalış gene zengin olamıyorum. Millet nasıl zengin oluyor evler arabalar alıyorlar anlamıyorum. Gömü mü buluyorlar, onlara miras mı kalıyor miras avukatı onları ziyaret edip miras getiriyor, piyango mu çıkıyor bilmiyorum ki. Bi ben zengin olamıyorum. :(

    YanıtlaSil

Ekonomik Takvim

Canlı Ekonomik Takvim Investing.com Türkiye tarafından sağlanmaktadır, lider finans portalı.