Bu Blogda Ara

1 Aralık 2013 Pazar

Varant Nedir ? (Varant Pastası)

19 Ekim 2010 tarihinde yazılmıştır;

Varant Nedir diye merak edenler için bilgilendirme yazılarına devam ediyoruz. 2 aydan fazladır işlem görmekte olan varant piyasasında, şimdiye kadar sadece Deutsche Bank’a ait varantlar işlem görmekteydi. 25/10/2010 tarihi itibariyle İş Yatırım’a ait varantlar da raflardaki yerlerini alacak. Piyasaya yeni oyuncuların katılması şüphesiz ki yatırımcılar açısından kazanç sağlayacaktır. Nedeni ise gayet basit; varantların alım-satım kotasyonlarını kendilerince oluşturan bu iki firma arasında bundan sonra ürün bazında alım-satım fiyatları arasında tercih edilme rekabeti ortaya çıkacak, kotasyonlar kabul edilebilir düzeylere inerek işlem hacminin artmasına yardımcı olacaktır.

İş Yatırım 25/10/2010 tarihi itibariyle;
29/04/2011 vadeli hem alım hem de satım varantı olmak üzere 2 farklı ürün ihraç ederek piyasaya hoş bir merhaba demeye hazırlanıyor. Aracı kuruluş varant piyasasını izlemeye başladığım ilk günden beri gözüme çarpan en önemli şey bu piyasanın oldukça gelişmeye açık oluşu. Piyasaya yeni ihraççılar ve ürünlerin dahil olması gerekliliği daha şimdiden ortada. İş Yatırım’ın da bu işe dahil olması ortadaki pastanın ne kadar büyük olduğunu bizlere açıkça göstermektedir.

Son iki aylık işlemlere baktığımızda, bu piyasada en çok işlem gören ürünlerin 3 farklı hisseye ait satım varantları olduğunu görmekteyiz. Bugün itibariyle toplam açık pozisyonlara bakarsak;
ISCTR satım varantı (31-Ara-2010) (Kullanım Fiyatı 5,25-TL) >> 3.522.962 adet
GARAN satım varantı (31-Ara-2010) (Kullanım Fiyatı 7,50-TL) >> 2.174.015 adet
KCHOL satım varantı (31-Ara-2010) (Kullanım Fiyatı 5,50-TL) >> 1.437.786 adet

Bu işlemlerin de neredeyse tamamı portföyler tarafından yapılan işlemler. Bireysel işlem değildir. Buradan benim anladığım elinde bu hisseleri bulunduranların iki amacı olabilir.



*Ya bu işlemleri yapanlar ellerinde bu hisseleri bulundurmakta ve kullanım fiyatları altında düşüşlere karşı spottaki hisselerini bir nevi sigorta altına almaktalar,

*Ya da bu işlemleri yapanlar ellerinde bu hisseleri buludurmamakta ve spot hissenin kullanım fiyatlarının altına düşeceğini öngörerek kısa pozisyon alarak kazanç elde etme peşindeler.

Bana göre ilk seçenek daha ağır basıyor. Alım satım fiyatlarının oldukça düşük olması uzun süredir elinde bu hisseleri bulunduranlar için sigorta almayı cazip hale getiriyor olabilir. Borsayı az biraz takip ediyorsanız ilgili hisselerin şuanki fiyatlarının kullanım fiyatlarından oldukça yüksek seviyelerde olduğunu görebilirsiniz. İçinde bulunduğumuz dönemde bu hisselerin kullanım fiyatının altına düşeceğine dair işlem yapmak ne derece mantıklı sorgulanması gerekir.

Kısacası; varant pastası oldukça büyük, özellikle VOB’da yoğun işlem hacmine sahip aracı kuruluşlar yakın zamanda bu piyasaya dahil olup yeni ürünler ihraç edeceklerdir. İMKB 30 da yabancı oranı yüksek olan hisseleri takip etmekte fayda var, yakın zamanda varant piyasasında bu hisseleri dayanak gösteren farklı vadelerde yeni enstrümanlar görebiliriz. Yabancılar diyorum, çünkü varant piyasasında ellerinde bu hisseleri bulundurup da sigorta alacak yatırımcı kafası henüz bizim Türk yatırımcılarda tam olarak oluşmuş değil. Varantlara bir başka yazıyla devam edene kadar hoşçakalın.

NOT : Bu yazı bilgilendirme amacıyla yazılmış olup hiçbir şekilde yatırım tavsiyesi içermemekte sadece kişisel görüşlere yere verilmektedir. Yazılanlara nedeniyle para kaybederseniz gelip ağlamayın. Ben piyasadan anlamam benden söylemesi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Ekonomik Takvim

Canlı Ekonomik Takvim Investing.com Türkiye tarafından sağlanmaktadır, lider finans portalı.